INFORMATIKAI ESZKÖZÖK HASZNÁLATA
Adott informatikai környezet tudatos használata
Ismerkedés a számítástechnika fő alkalmazási területeivel.
Az informatikai eszközök választásának szempontjai.
Az alkalmazási területek összegyűjtése csoportmunkában.
|
Az informatikai eszközök egészségre gyakorolt hatásának megismertetése
Egészséges, ergonómiai szempontoknak megfelelő számítógépes munkakörnyezet megismerése.
A számítógép káros hatását csökkentő egyszerű mozgásgyakorlatok végzése.
|
Az operációs rendszer alapműveleteinek megismerése
Az operációs rendszerek alapszolgáltatásai, eszközkezelés.
Mappaműveletek: mappaszerkezet létrehozása, másolás, mozgatás, törlés, átnevezés.
Állománykezelés: létrehozás, törlés, visszaállítás, másolás, mozgatás, átnevezés, nyomtatás, megnyitás, keresés.
Állományok típusai.
Számítástechnikai mértékegységek.
|
A számítógéppel való interaktív kapcsolattartás
A számítógép és a legszükségesebb perifériák rendeltetésszerű használata.
Az iskolai hálózat használata. Hálózati be- és kijelentkezés, hozzáférési jogok, adatvédelem.
A gépterem házirendjének megismerése, betartása.
|
Víruskereső programok használata
Víruskereső program alkalmazása, vírus keresése.
|
PROBLÉMAMEGOLDÁS INFORMATIKAI ESZKÖZÖKKEL ÉS MÓDSZEREKKEL
3.1. A problémamegoldáshoz szükséges módszerek és eszközök kiválasztása
Az információ jellemző felhasználási lehetőségeinek megismerése
A problémamegoldáshoz szükséges információ gyűjtése, felhasználása.
Jelrendszerek ismerete.
|
Az algoritmus informatikai fogalmának megismerése
Problémák algoritmusainak megtervezése.
A megoldás lépéseinek szöveges, rajzos készítése, értelmezése.
Folyamatábra készítése.
|
Problémák megoldása önállóan, illetve irányított csoportmunkában
Az algoritmuskészítés lépéseinek az ismerete. Algoritmus tervezése, különböző megoldási lehetőségek tanulmányozása.
Az informatikai eszközök és módszerek alkalmazási lehetőségeinek megismerése a problémamegoldás különböző fázisaiban.
|
A robotika alapjainak megismerése
A folyamatos beavatkozást, vezérlést igénylő problémák megoldási módjának megismerése.
|
3.2. Algoritmizálás és adatmodellezés
Adott feladat megoldásához tartozó algoritmusok megfogalmazása, megvalósítása számítógépen
Fejlesztőrendszerek alaputasításainak ismerete, alkalmazása.
Egyszerűbb feladatok megoldási algoritmusainak megvalósítása Logo vagy más fejlesztőrendszer segítségével.
|
A problémamegoldás során az ismert adatokból az eredmények meghatározása
Adatok bevitele, az adatok alapján az eredmények meghatározása, a végeredmények megjelenítése.
|
Feladatok megoldása egyszerű, automataelvű fejlesztőrendszerrel
Az algoritmizálási készségek fejlesztésére alkalmas fejlesztőrendszerek megismerése.
Problémamegoldás folyamatának értelmezése.
Háttér
|
3.3. Egyszerűbb folyamatok modellezése
A szabályozó eszközök hatásának megfigyelése oktatóprogramokban
Interaktív oktatóprogramok használata.
Beavatkozás a program folyamataiba.
A beállítások módosító szerepének felismerése.
ALKALMAZÓI ISMERETEK
2.1. Írott és audiovizuális dokumentumok elektronikus létrehozása
Rajzos-szöveges dokumentumok létrehozása, átalakítása, formázása, mentése
Rajzok készítése.
Műveletek rajzrészletekkel.
Elemi alakzatok rajzolása, módosítása.
A vágólap használata.
Szövegműveletek végrehajtása
Állomány mentése.
Szöveges állomány megnyitása.
Szöveg javítása.
Karakterformázás.
Bekezdésformázás.
Szöveg kijelölése, másolása, mozgatása, törlése.
Helyesírás ellenőrzése.
Multimédiás dokumentumok előállítása kész alapelemekből
Szöveg, kép, hang, animáció elhelyezése a dokumentumban.
A prezentáció testreszabása, háttér, áttűnés, animáció beállítása.
Bemutatók készítése közös munkában, csoportokban.
Egyéb multimédiás dokumentumok előállítása.
2.2. Adatkezelés, adatfeldolgozás, információmegjelenítés
Az adat értelmezését, vizsgálatát, szemléltetését segítő eszközök megismerése
Az adat fogalmának megismerése.
Az adatok rögzítését, értelmezését, vizsgálatát, szemléltetését segítő eszközök használata.
Adatok feldolgozását segítő műveletek végzése.Adatok értelmezése, csoportosítása, táblázatba rendezése
Adatok értelmezése és rögzítése táblázatban.
Néhány közhasznú információforrás használata
Közhasznú információforrások adatainak értelmezése.
Adatkeresés digitális tudásbázis-rendszerben
Digitális tudástárak megismerése.
Online tudástárak használata.
Térképhasználati alapismeretek megszerzése
Útvonalkeresők, térképes keresők használata.
INFOKOMMUNIKÁCIÓ
4.1. Információkeresés, információközlési rendszerek
Keresőkérdések megfogalmazása
Böngészőprogram kezelése, webcímek beírása, linkek használata, portálok felkeresése.
Kulcsszavas és tematikus keresés.
Kereső operátorok ismerete.
Keresőkérdések megfogalmazása, értelmezése, pontosítása.
|
Irányított információkeresés eredményének értelmezése
Találatok értelmezése.
A találatok során kapott információk tanulmányozása.
A keresés céljának leginkább megfelelő oldalak felkeresése.
|
Információforrások irányított kiválasztása
Konkrét információforrások használata.
Hírportálok felkeresése.
|
4.2. Az információs technológián alapuló kommunikációs formák
Az információ küldésének és fogadásának megismerése. Kapcsolatteremtés infokommunikációs eszközök útján
Levelezőrendszer alapvető szolgáltatásainak ismerete és alkalmazása.
Saját e-mail cím létrehozása.
Üzenet küldése, fogadása, válasz a kapott üzenetre, levél továbbítása, mellékletek csatolása.
A mobilkommunikáció eszközei.
|
Felelős magatartás az online világban
Netikett ismerete. A kommunikáció írott és íratlan szabályai.
Adatvédelem, az információk megosztásának etikai kérdései.
Az online kommunikációban rejlő veszélyek elleni védekezés.
|
4.3. Médiainformatika
Internetes portálok, szöveges és képi információforrások használata
Weboldalak megtekintése, mentése.
Szöveg, kép mentése weboldalról.
Hang-, képanyagok elérése, videomegosztó rendszerek felkeresése.
Elektronikus könyv keresése, olvasása.
Médiatárak keresése, médiumok elérése, használata.
Oktatási célú adatbázisok használata.
Oktatóprogramok használata.
INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM
5.1. Az információkezelés jogi és etikai vonatkozásai
Az informatikai biztonság kérdései
Az informatikai biztonsággal kapcsolatos ismeretek.
A számítógép és a számítógépen tárolt adatok védelme.
|
Az adatokat – különösen a személyes információkat – érintő visszaélések, veszélyek és következmények megismerése
Adatvédelemmel kapcsolatos fogalmak.
Adatkezeléssel kapcsolatos eljárások megismerése.
A személyes adatok védelme.
|
Az infokommunikációs viselkedési szabályok megismerése
Az informatikai eszközök etikus használatára vonatkozó szabályok megismerése.
A hálózat használatára vonatkozó szabályok megismerése, értelmezése.
|
Az információforrások megkülönböztetése a saját dokumentumban
Információforrások gyűjtése.
A felhasznált információforrások feltüntetése a saját dokumentumban.
|
5.2. Az e-szolgáltatások szerepe és használata
Az e-szolgáltatások hétköznapi életben betöltött szerepének megismerése
A globális információs társadalom jellemzői.
Elektronikus szolgáltatások szerepe és használata a hétköznapi életben.
KÖNYVTÁRI ÉS MÉDIAINFORMATIKA
Könyvtártípusok megkülönböztetése. Az iskolai könyvtár eszköztárának készségszintű használata
Tájékozódás az iskolai könyvtár tér- és állományszerkezetében.
Az iskolai könyvtár eszköztárának készségszintű használata a könyvtári terek funkcióinak és a könyvtári abc ismeretében.
Könyvtárlátogatás a települési könyvtárban.
Könyvtári szolgáltatások
A hagyományos és új információs eszközökön alapuló könyvtári szolgáltatások megismerése.
A könyvtár alapszolgáltatásainak használata.
A könyvtári katalógus funkciójának megértése.
Katalógusrekord (-cédula) adatainak értelmezéseInformációkeresés
Megadott művek keresése a könyvtár szabadpolcos állományában a feliratok és a raktári jelzet segítségével.
Keresőkérdések megfogalmazása tanári segítséggelDokumentumtípusok, kézikönyvek
Hagyományos és nem hagyományos dokumentumok formai, tartalmi, használati jellemzőinek megállapítása; csoportosításuk.
A korosztálynak készült tájékoztató források, segédkönyvek biztos használata.Forráskiválasztás
A megadott problémának megfelelő nyomtatott és elektronikus források irányított kiválasztása.
A könyvtárhasználati és informatikai alapokra építő információgyűjtést igénylő feladatok.Bibliográfiai hivatkozás, forrásfelhasználás
A forrásmegjelölés etikai vonatkozásainak megértése.
Saját és mások gondolatainak elkülönítése.
A felhasznált források önálló azonosítása a dokumentumok főbb adatainak (szerző, cím, hely, kiadó, év) megnevezésével.
Minden kezdet nehéz alapszöveg
Számok összehasonlítása 100 000-ig: https://learningapps.org/2091769
Valódi érték: https://learningapps.org/2600245
Fejszámolás: https://learningapps.org/2791737
Kerekítés ezresekre: https://learningapps.org/5767055
Számpár-kereső: https://learningapps.org/5569205
Természetes számok összeadása, kivonása: https://learningapps.org/5620714
Szám-milliomos: https://learningapps.org/5569276
Helyi,- valódi,- alaki érték: https://learningapps.org/13450391
Helyiérték: https://learningapps.org/1386289
Törtek leolvasása:
https://learningapps.org/11841066
https://learningapps.org/9894977
Törtek sorbarendezése:
https://learningapps.org/18694112
https://learningapps.org/18694440
https://learningapps.org/2122750
Törtek a számegyenesen:
https://www.geogebra.org/m/JZABSB2Q
https://learningapps.org/2990179