A projekt címe: STOP BULLYING – NO BULLYING
A projekt vezető partnere:
Innovatív Oktatásért Intézet, Komárom, Szlovákia
A projekt partnerei:
TANDEM, n.o., Komárom, Szlovákia
Rogers Személyiségközpontú Oktatásért Alapítvány, Budapest, Magyarország
Mi a bullying?
A magyar nyelvben nincs olyan kifejezés, amellyel tökéletesen le lehetne fordítani az angol bullying szót. Leginkább iskolai vagy kortársak közötti zaklatásként beszélünk arról a jelenségről, amikor az osztály hangadó diákja, vagy legerősebb klikkje rendszeresen piszkálja, súlyosabb esetben megalázza, zaklatja, fizikailag is bántalmazza egy vagy több osztálytársát. A kifejezésben ott a zaklatás, a megfélemlítés, a bántalmazás minden műfaja. Bárki válhat a bullying áldozatává, ehhez nem kell tennie semmit. Éppen elég például, hogy bármilyen dimenzió mentén kicsit kilógjon a sorból, vagy hogy újként kerüljön be egy már kialakult hierarchiájú csoportba. A bántalmazó jellemzően kiszúrja a leggyengébb láncszemet, és hogy ki a leggyengébb, az sokszor előítéletek mentén dől el.
A projekt célja
A bullying egyaránt kihívást jelent a társadalom és az iskolák számára, mind Magyarországon, mind pedig Szlovákiában. A határ két oldalán három partnerszervezet közös együttműködéssel keresi a megoldást erre a kihívásra. A Rogers Személyiségközpontú Oktatásért Alapítvány Budapestről, valamint az Innovatív Oktatásért Intézet a TANDEM, n.o.-val Komáromból közösen segíti a kiválasztott iskolákat a bullying megelőzésében és kezelésében képzésekkel és mentorálással.
Hozzászoktunk, hogy a pedagógus a tudás birtokosa, akinek az a dolga, hogy ezt a tudást átadja. Erre készíti fel a leendő pedagógusokat az egyetem is: a frontális tudásátadásra. Ahhoz már kevésbé kapnak hatékony eszközöket, hogyan bánjanak az osztállyal, mint közösséggel. Ami a felnőtteknek a munkahely, az a gyerekeknek az iskola: reggel elmennek oda, és a legtöbb esetben csak délután mennek haza. Vagyis az aktív napi idejüknek csaknem kétharmadát az iskolában töltik, ezért a szociális interakcióik legnagyobb részét az iskolában élik át.
Teljesen természetes, hogy ezek között megjelennek a konfliktusok is. Nem az a kérdés, hogy a gyerekek és fiatalok kortárs csoportjaiban bántják-e egymást, hanem hogy mi, felnőttek hogyan reagálunk minderre, illetve miként dolgozzuk fel a történteket. Képesek vagyunk-e a gyerekekben megoldási rutinokat kialakítani az ilyen helyzetekre. Amennyiben a felnőttek – pedagógusok és szülők – nem megfelelően viszonyulnak ezekhez a konfrontációkhoz, azok elmérgesedhetnek és bántalmazássá is fajulhatnak.
A projekt célja támogatást nyújtani az oktatási intézményeknek a kortárs zaklatás (bullying) kezelésére és megelőzésére. A projekt keretén belül először felmérjük a három célcsoport körében (diákok, pedagógusok, szülők) a témához fűződő szükségleteket és igényeket, majd ez alapján olyan módszer- és eszköztárat dolgozunk ki és adunk át a pedagógusoknak, amellyel kezelni tudják a kortársak között felbukkanó agressziót és bántalmazást, illetve meg tudják előzni azt. Mivel ezek a beavatkozások akkor a leghatékonyabbak, ha abba a szülők is bevonódnak, a projekt keretén belül a szülőknek is át szeretnénk adni ezeket az eszközöket és módszereket. A harmadik célcsoportnak, a diákoknak pedig színházi nevelési foglalkozást dolgozunk ki, melynek segítségével érzékenyítjük őket a bántalmazás és erőszak negatív hatásaira.
A projekt kérdőíves és fókuszcsoportos kutatással indult, ezek eredményei alapján készítjük el a kiválasztott iskolák bántalmazással kapcsolatos diagnózisát. A Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány a magyarországi partneriskolák számára pedagógusképzéseket, szülői workshopokat, a gyerekek számára drámapedagógiai foglalkozásokat tart a projekt keretében. Az iskolák számára folyamatos mentorálást is biztosít.
A projektben tervezett kézikönyvek és foglalkozások segítségével a szülők, pedagógusok és diákok megismerhetik a bullying okait, valamint megelőzésének és kezelésének lehetőségeit.
Elérhetőségek:
Angyal Réka - Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány
Mobil: +36303425583
E-mail: sara.angyal@rogersalapitvany.hu
A projekt az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program keretén belül valósul meg. A projekt kódja: SKHU/1902/4.1/105
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg. A projekt időtartama: 2020. október 1. – 2022. január 31.
A Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány ERFA támogatása: 54 306,50 EUR