A TANÉV RENDJE
Továbbtanulás
Munkácsy Alkotópályázat
DALUNK
ÜZENET
Olvass tovább: https://egycseppidezet.webnode.hu/idezetek/kitartas/
Olvass tovább: https://egycseppidezet.webnode.hu/idezetek/kitartas/
Olvass tovább: https://egycseppidezet.webnode.hu/idezetek/kitartas/
Lejátszáskor nyugodtan állítsd
teljes képernyőre.
e-napló, e-ügyintézés
Kapcsolat
Székesfehérvár, Munkácsy M. u. 10.
OM azonosító: 030052
Nyitvatartás:
H-P: 07-18 óra
TELEFONSZÁM:
(30) 305 3725
E-MAIL:
igazgato.munkacsy@gmail.com
ÉTKEZÉS:
Kálmánné Udvardi Piroska
(70) 669 90 84
(70) 320 75 91
etkezes.munkacsy@szik.szekesfehervar.hu
Tudástár
Fenntartó
Székesfehérvári Tankerületi Központ
Igazgató: Török Szabolcs
8000 Székesfehérvár, Petőfi S. u. 5.
Központi telefonszám: +36-22-795-241
Központi e-mail cím: szekesfehervar@kk.gov.hu
Adatvédelmi tisztviselő:
Dr. Várnagy Lilla
Iskolaegészségügy
ISKOLAORVOS
Dr. Vajda Marianna
Szfvár, Sarló u. 25/a
22/503-751
VÉDŐNŐ
Baliné Kugler Gyöngyi
+36 20 441 64 45
Iskolai napok:
Hétfő, kedd, csütörtök: 12:00-15:00
Védőnői fogadóóra:
hétfő: 10:00-12:00
Tanulói notebook RRF-1.2.1
Digitális iskola. EFOP 3.2.3.-17
Iskolagyümölcs Program
Pályázataink
EFOP 3.2.3.-17
EFOP 4.1.3.-17
HEFOP 3.1.3 05
HEFOP 3.1.3/B/09/03
TÁMOP-3.1.5-09/A2
TÁMOP-3.2.2.-08/A/2
TÁMOP-3.1.7-11/2
TÁMOP-3-1-4-12/2
Referencia-intézmények országos hálózatának kialakítása és felkészítése
TÁMOP-3.1.7-11/2-2011-0353
- A Támogatás összege: 5, 998, 233 Ft
- A Kedvezményezett megnevezése: Munkácsy Mihály Általános Iskola
- A kivitelezés kezdetének és befejezésének időpontja: 2012. 05. 07 - 2013. 01. 07.
- Társadalmi Megújulás Operatív Program
Jó gyakorlatok
TÁMOP 3.2.2-08/A/2
Nyilvánosan megjelent a TÁMOP Szolgáltatói kosár adatbázisában iskolánk a Komplex környezeti nevelési program, valamint a Művészettel nevelés vizuális kompetencia 7. - 8. oszt. című Jó gyakorlata:
Művészettel nevelés vizuális kompetencia 7.-8. oszt.
Komplex környezeti nevelési program
Újabb "Jó gyakorlat" eseményre került sor iskolánkban 2013. 11. 05-én. Nagy érdeklődésre számot tartó bemutató órát tartott Bocsorné Vörös Rózsa a 3. b osztályban. A foglalkozáson a Szitakötő gyermekfolyóirat Palackba zárt üzenet című szövegével ismerkedtek meg a gyerekek. Sok szép gondolat, példa hangzott el az önkéntes segítségnyújtással kapcsolatban. Nem ismeretlen fogalom az osztály számára a segítségnyújtás. Az állatok világnapján elnyerték a legtöbb adományt gyűjtő osztálynak járó kupát. A közösségben már hagyomány a karácsonyi cipős doboz akcióban való részvétel.
Komp a jövőbe
A HEFOP 3.1.3/B/09/03
A kompetencia alapú oktatási programok eszközi elemeinek, értékelési eszközeinek, valamint ezek megjelenítésére alkalmas eszközök biztosítása a HEFOP 3.1. intézkedésben érintett közoktatási intézmények számára című pályázat.
A projekt támogatási költsége: 9.490.730 Ft
Kedvezményezett: Munkácsy Mihály Általános Iskola (Székesfehérvár, Munkácsy út 10.)
A projekt megvalósításának kezdő napja: 2009. 04. 29.
A projekt befejezésének napja: 2009. 06. 30.
A projekt befejezését követően 5 évig a projekt eredményeinek fenntartására kötelezettségünk van.
A projekt rövid összefoglalása és főbb célkitűzései a pályázati anyag alapján
A projekt segítségével biztosítottnak láttuk iskolánkban a kompetencia alapú oktatás bevezetésének fenntarthatóságát. A vállalt kötelezettségek teljesítéséhez évente tankönyvekre, munkafüzetekre, interaktív és digitális taneszközökre, valamint a kommunikációt elősegítő segédletekre, technikai eszköz bővítésre volt szükségünk. A korszerű tananyagtartalmakat, valamint az azokat megjelenítő technikai eszközöket az egyre nehezedő pénzügyi helyzetben csak külső segítséggel tudtuk biztosítani.
A projektben foglalkoztatott osztályok és választott kompetenciaterületek rendszerezése
2006/2007-es tanév
2007/2008-as tanév
Osztály |
Létszám |
Kompetencia-terület |
Modul időtartam |
Státusz |
1. a |
25 fő |
szociális, életviteli és környezeti kompetencia |
C - 18 modul |
kezdő |
1. b |
25 fő |
szövegértés-szövegalkotás |
A - a teljes tanév óraszáma |
kezdő |
1. b |
25 fő |
szociális, életviteli és környezeti kompetencia |
C - 18 modul |
kezdő |
2. a |
25 fő |
szociális, életviteli és környezeti kompetencia |
C - 18 modul |
folytató |
2. b |
26 fő |
szövegértés-szövegalkotás |
A - a teljes tanév óraszáma |
folytató |
5. a |
29 fő |
matematika-logika |
A - a teljes tanév óraszáma |
kezdő |
6. a |
18 fő |
idegennyelvi kompetencia |
A - 5 modul, 24 tanóra |
folytató |
6. b |
21 fő |
matematika-logika |
A - a teljes tanév óraszáma |
folytató |
6. b |
21 fő |
életpálya-építés |
A - 18 modul, 32 tanóra |
folytató |
7. b |
21 fő |
médiaismeret |
C -15 modul, 30 tanóra |
kezdő |
8. a |
13 fő |
szövegértés-szövegalkotás, médiaismeret |
C -15 modul, 30 tanóra |
folytató |
Összesen: |
249 fő |
11 program csoport (10 osztályban) |
2008/2009-es tanév
Osztály |
Létszám |
Kompetencia-terület |
Modul időtartam |
Státusz |
1. a |
25 fő |
szociális, életviteli és környezeti kompetencia |
C - 18 modul |
kezdő |
1. b |
25 fő |
szövegértés-szövegalkotás |
A - a teljes tanév óraszáma |
kezdő |
1. b |
25 fő |
szociális, életviteli és környezeti kompetencia |
C - 18 modul |
kezdő |
2. a |
25 fő |
szociális, életviteli és környezeti kompetencia |
C - 18 modul |
folytató |
2. b |
26 fő |
szövegértés-szövegalkotás |
A - a teljes tanév óraszáma |
folytató |
5. a |
29 fő |
matematika-logika |
A - a teljes tanév óraszáma |
kezdő |
6. a |
18 fő |
idegennyelvi kompetencia |
A - 5 modul, 24 tanóra |
folytató |
6. b |
21 fő |
matematika-logika |
A - a teljes tanév óraszáma |
folytató |
6. b |
21 fő |
életpálya-építés |
A - 18 modul, 32 tanóra |
folytató |
7. b |
21 fő |
médiaismeret |
C -15 modul, 30 tanóra |
kezdő |
8. a |
13 fő |
szövegértés-szövegalkotás, médiaismeret |
C -15 modul, 30 tanóra |
folytató |
Összesen: |
249 fő |
11 program csoport (10 osztályban) |
2009/2010-es tanév
Osztály |
Létszám |
Kompetencia-terület |
Modul időtartam |
Státusz |
1. a |
25 fő |
szociális, életviteli és környezeti kompetencia |
C - 18 modul |
kezdő |
1. b |
25 fő |
szövegértés-szövegalkotás |
A - a teljes tanév óraszáma |
kezdő |
1. b |
25 fő |
szociális, életviteli és környezeti kompetencia |
C - 18 modul |
kezdő |
2. a |
25 fő |
szociális, életviteli és környezeti kompetencia |
C - 18 modul |
folytató |
2. b |
26 fő |
szövegértés-szövegalkotás |
A - a teljes tanév óraszáma |
folytató |
5. a |
29 fő |
matematika-logika |
A - a teljes tanév óraszáma |
kezdő |
6. a |
18 fő |
idegennyelvi kompetencia |
A - 5 modul, 24 tanóra |
folytató |
6. b |
21 fő |
matematika-logika |
A - a teljes tanév óraszáma |
folytató |
6. b |
21 fő |
életpálya-építés |
A - 18 modul, 32 tanóra |
folytató |
7. b |
21 fő |
médiaismeret |
C -15 modul, 30 tanóra |
kezdő |
8. a |
13 fő |
szövegértés-szövegalkotás, médiaismeret |
C -15 modul, 30 tanóra |
folytató |
Összesen: |
249 fő |
11 program csoport (10 osztályban) |
2010/2011-es tanév
Projekt célja, indokoltsága, célcsoportja
A projekt megvalósításával célunk volt a vállalt kompetencia alapú képzés fenntartása, bővítése és korszerűsítése, s ezzel együtt az egész életen át tartó tanulás megalapozása a tanulók körében. A meglévő segédanyagok, hívóképek is elhasználódtak, korszerűsítésre, felújításra, bővítésre szorulnak. Rövid távú célunk, hogy a pályázattal - a vállalt kompetencia területeken -
a következő tanévben az újonnan belépő és a felmenő csoportoknak is ingyen - könyvtári kölcsönzéssel - biztosítsuk a taneszközöket.
A projekttel javítani kívántuk munkánkban a tanulási motivációt, a tanulói tevékenykedtetést, a tanórai differenciálást, korszerű tananyagtartalmak közvetítését, az ellenőrzést-értékelést, a szabadidős tevékenységeket.
A bevezetett kompetencia területeken az előző pályázaton nyert összegből csak a pályázat időszakában tudtuk biztosítani térítésmentesen a tanulóknak a tankönyveket, munkafüzeteket, tanulói segédleteket. Az ezt követő tanévekben már a felmenő és az újonnan belépő csoportoknál is komoly pénzügyi nehézséget jelent a megfelelő taneszközök biztosítása.
A korszerű, de rendkívül drága tankönyvek, munkafüzetek vásárlása nagy anyagi terhet jelent a családoknak, más taneszközök, segédletek készítése (sokszorosítás, nyomtatás, fóliázás, stb.) pedig megoldhatatlan az éves intézményi szűkös költségvetésből. Így bizonytalanná válhatott volna a projekt fenntarthatósága és lehetetlen teljes körű alkalmazása. Félő volt, hogy vállalt kötelezettségeinket - tőlünk független okok miatt - nem tudjuk teljesíteni. A felmerülő problémákra HEFOP 3.1.3/B/09/03 pályázattal kívántunk megoldást keresni. Tanulói, pedagógusi, szülői visszajelzések azt mutatják, hogy a kompetencia alapú oktatást folytatni kell, ezért a taneszközök frissítése, bővítése elengedhetetlen.
Tanulói létszámunk 420 fő, körül mozog, közülük ebben a tanévben ingyenes tankönyvben részesült a tanulók 32%-a. Iskolánkban sok a testvér gyerek kb. 22-24%. A korszerű, de drága kompetencia alapú tankönyvek megvásárlása újabb terheket ró a családokra. Az anyagi és a szociális hátrányok mellett jelentős hányadot képeznek a családi nevelési problémák miatt hátrányba kerülő gyermekek. Számuk a statisztika alapján a nálunk tanuló gyerekek 12 %-a (SNI, BTM, HHH, HH). A központi normatíva nem elég a tankönyvtámogatásra, pedig a kompetencia alapú oktatás folytatása a tanulási nehézséggel küzdő és szociális hátránnyal rendelkező tanulóink fejlesztése esetében kiemelten fontos és hasznos
Projekt projekt tartalma, tevékenységei
Iskolánk pedagógiai alapelvei összhangban vannak a kompetencia alapú oktatás célkitűzéseivel. Munkánk során a fenntarthatóság alapelveit, a folyamatos tanulás és önművelés szükségességét, a művészeti és kulturális értékek megbecsülését képviseljük. Célunk, hogy a tanulás örömteli és félelem nélküli tevékenység legyen, a tanulók szükségleteire épüljön és alapozza meg az egész életen át tartó tanulás iránti igényt. Az egyéni képességek kibontakoztatása mellett kiemelt figyelmet fordítunk az eltérő képességű gyerekek fejlesztésére. Célunk, hogy minden tanulónk megkapja azt a megsegítést, mellyel képességei szerint legjobban boldogul felnőtt életében. Mindennapos munkánkban rendszeresen alkalmazzuk az órai differenciálást, törekszünk a tevékenységközpontúságra. A projekt lehetőséget teremt arra, hogy a megkezdett, a partnereink körében is elismert és népszerű kompetencia alapú oktatást a továbbiakban is eredményesen alkalmazzuk, tovább bővítve a tantestület módszertani megújulását, oly módon is, hogy minden kollégát bevonjunk a projektmunkába.
Már a 2008-2009-es tanévben is több osztálynál csak - szülői segítséggel - fénymásolással tudtuk biztosítani a tanulóknak a tankönyveket, munkafüzeteket, feladatlapokat, felmérő lapokat. Az eredeti pályázaton nyert taneszközöket és kölcsönkért könyveket másoltunk, másoltattunk. A demonstrációs eszközök, hívóképek applikációk, makettek a használat során megkoptak, cserére, felújításra szorulnak. Költségvetésünk az elkövetkezendő években ezt nem teszi lehetővé, a családok anyagi helyzete is egyre rosszabb, ezért van szükségünk pályázati támogatásra.
Az újonnan belépő tanulócsoportok tankönyv és taneszköz ellátását kívántuk pályázati pénzből biztosítani, ill. könnyíteni.
A digitális, interaktív tananyagok és ezek megjelenítését szolgáló tanulói laptopok segítségével kívántuk megoldani az egyéni fejlesztést, ellenőrzést, értékelést. A médiaismeret korszerű tanításához digitális fényképezőgép, videó kamera elengedhetetlen.
Projekt keretében beszerzések, fejlesztések
Taneszköz:
- információhordozók: tankönyvek, szöveggyűjtemények, demonstrációs segédletek, makettek, kisértékű eszközök.
- feladathordozók: munkafüzetek.
Kisértékű eszközök:
- tanulói laptopok, audiovizuális eszközök, fotó-videó berendezések
- szoftverek, - digitalizált tananyag-tartalmak.
Projekt költséghatékonysága
A projekt költséghatékonyságát az oktatás színvonalának emelésében látjuk. Iskolánk csak részben rendelkezik - jelenleg is - azokkal az eszközökkel, taneszközökkel, demonstrációs, digitális, interaktív tananyagokkal, segédletekkel, illusztrációkkal, melyek a kompetencia alapú oktatás hosszú távú színvonalas és eredményes fenntartásához szükségesek. A korszerűbb technikai használatával, a modern taneszközök széleskörű alkalmazásával nőhet tanulóinkban a tudás és ismeretanyag megszerzése utáni vágy, javulhat mérési eredményük, továbbtanulási esélyük. Csökkenhetnek a családok anyagi helyzete miatt kialakult különbségek, javulhat a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek tanulási esélye. A pályázatok miatt csökkent a családok tanév eleji kiadása, javult az intézmény taneszköz ill. eszközállománya, nőtt a pedagógiai munka hatékonysága.
Az oktatásban résztvevő tanulók számának alakulása, a jelenlegi és várható osztálylétszámok alapján rendeljük meg a tankönyveket, taneszközöket. A fejlesztés révén nyert taneszközöket, kisértékű tárgyi eszközöket intézményi - könyvtári állományba vettük.
A kompetencia alapú oktatás kezdete, 2006/2007 óta - a termeink adta lehetőséget kihasználva - két tanévben is három osztályt tudtunk indítani.
Esélyegyenlőségi szempontok
Az osztályok, csoportok minden tanulója válogatás nélkül, azonos eséllyel részese a projektnek. A korszerű tananyagtartalmak és technikák megjelenésével csökkennek a családi háttérből adódó hátrányok, több idő jut egyéni fejlesztésre, képességfejlesztésre.
A korszerű taneszközök, interaktív és digitális eszközök számának növelése, ezen eszközök hozzáférhetőségének biztosítása minden tanulónk számára esélyegyenlőséget biztosít.
Az eszköztárból egyéb szakembereink - bejáró gyógypedagógus, logopédus, fejlesztő pedagógusok - felelősen és célirányosan válogathatnak fejlesztő munkájukban. Jól működő könyvtárunkban a könyvtárpedagógus segítséget tud adni azoknak a tanulóknak, akik odahaza nem rendelkeznek számítógéppel, internet-elérhetőséggel. Több idő jut egyéni fejlesztésre, képességfejlesztésre.
A projekt nyilvánosságának biztosítása
- Hirdetőtáblákat helyeztünk el az iskola bejáratánál.
- Tanévzáró konferenciát tartottunk.
- A 2008-2009-es tanév végén, majd a 2009-2010es tanév kezdetekor is 1-1 napos továbbképzés keretében pedagógusainkat felkészítettük az alkalmazandó technikai eszközök, demonstrációs segédletek, audiovizuális eszközök, fotó-videó berendezések használatára.
- Számos bemutató órát tartottunk a szülők és a városi, illetve megyei, valamint megyén kívüli általános iskolai kollégák részére.
- Rendszeresen tájékoztattuk a tantestületet és a szülői munkaközösséget, szülőket a projekt helyzetéről.
- MiniCD-t adtunk ki az iskolanyitogató-óvodás foglalkozások alkalmával, bemutatva ezáltal a programot, munkánkat.
- Az iskoláról készült tájékoztató anyagokban is szerepelt tájékoztató a projektről.
- A bemutató órákra és a záró rendezvényünkre meghívtuk a város és a térség más iskolái mellett partnereinket, fenntartónkat és a médiát.
- Rendszeresen a helyi sajtón keresztül tájékoztattuk a város lakosságát a projekt állapotáról. Számos hír jelent meg iskolánkról a projekt kapcsán az írott és digitális a médiában, a Városi Televízióban.
- Honlapunkon keresztül önálló oldalon, folyamatos tájékoztatást nyújtunk a projekttel kapcsolatos munkánkról, eseményekről.
Pályázatkiíró:
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Cím: 1133 Budapest, Pozsonyi út 56.
Tel: +36 1 237-4400
Fax: +36 1 239-52-77
E-mail: nfu@meh.hu
Infovonal: 06 40 638-638
www.nfu.hu
Közreműködő szervezet:
Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelõ Igazgatósága
1055 Budapest, Bihari János u. 5.
Telefon: 1/301-3200
www.okmt.hu
Irányító Hatóság:
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Humán Erőforrás Programok Irányító Hatósága
Cím: 1133 Budapest, Pozsonyi út 56.
Tel: +36 1 237-4400
Fax: +36 1 239-52-77
E-mail: nfu@meh.hu
Infovonal: 06 40 638-638
www.nfu.hu
Fenntarthatóság a Munkácsy Mihály Általános Iskolában
A HEFOP 3.1.3-05
Felkészítés a kompetencia - alapú oktatásra
A kompetencia alapú oktatás bevezetése iskolánkban.
A projekt adatai
A program címe: Felkészítés a kompetencia - alapú oktatásra
A program száma: HEFOP 3.1.3-05
A projekt címe: Fenntarthatóság a Munkácsy Mihály Általános Iskolában
A projekt támogatási költsége: 18 MFt
Kedvezményezett: Munkácsy Mihály Általános Iskola (Székesfehérvár, Munkácsy út 10.)
A projekt megvalósításának kezdő napja: 2006. 01. 31.
A projekt befejezésének napja: 2008. 01. 31
A projekt befejezését követően 5 évig a projekt eredményeinek fenntartására kötelezettségünk van
A projekt rövid összefoglalása és főbb célkitűzései a pályázati anyag alapján
A projekt során iskolánk három vezetője és hat pedagógusa felkészült a kompetencia alapú képzésre. A továbbképzéseken tanultak alapján megterveztük a vállalt kompetencia-területek magas színvonalú oktatásához szükséges adaptációs tevékenységet.
A programcsomagok adaptálásakor iskolai specialitásunkat, az emelt szintű rajz és környezet-védelmi programot is összehangoltuk az új képzéssel.
Mindvégig kiemelt fejlesztési területként kezeljük a projekt környezetvédelmi fenntarthatósági szempontjait, hiszen ezek összecsengenek iskolánk egész nevelési programjával, ökoiskolai célkitűzéseinkkel.
Integrációs fejlesztési tervet készítettünk a hátrányos helyzetű tanulók esélyeinek növelése érdekében. Felvettük a kapcsolatot a programmentorokkal.
A továbbképzéseken részt vevő pedagógusok (120 óra egyénenként) szakemberek segítségével elkészítették az új tanterveket, tanmeneteket, fejlesztési terveket. Az adaptált oktatási program-csomagokat, digitális tartalmakat, projekteket a központi program szakembereivel, a TIOK szakértőivel véglegesítettük, majd bevezettük.
Továbbképzéseink igen sokrétűek voltak, többek között:
- Sulinet Digitális Tudásbázis kezelés
- Óvoda - iskola átmenet támogatása
- A szövegértő olvasás fejlesztése, olvasási problémák kezelése
- Alternatív pedagógiai módszerek
- Multimédiás eszközök használata az oktatásban
- Projektpedagógia, epochális oktatás
- Drámapedagógia az iskolában
- Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák
- Tanulói differenciálás heterogén csoportban
- Kooperatív módszertanra épülő együttműködés
- Digitális taneszközök használata a matematika tantárgy oktatásában
- Hatékony tanulómegismerési technikák
- Projekt - és változásmanagament
A képzésben részt vett kollégák vállalásainak megfelelően az új, adaptált tartalmakkal, eszközökkel és módszerekkel végzik tevékenységüket. Az adott tanév során lehetőséget teremtettünk arra, hogy minden pedagógus megismerje a projektet, s annak további fejlesztésében részt vegyen.
Az iskolában folyó munkáról belső tovább-képzések, előadások keretében mind az intézmény dolgozói, mind a szülők és tanulók, illetve azok választott képviselői számára felkészítést tartottunk.
A már jól működő minőségirányítási programunk szerinti kapcsolatainkat úgy fejlesztettük tovább, hogy együttműködő partnereink megfelelő információt kapjanak a projektről, annak eredményességéről.
Honlapunk segítségével állandó lehetőséget biztosítunk arra, hogy a projektet, annak várható hatását, eredményeit bárki megismerhesse .
2006/2007-es tanévben a kidolgozott programmal végeztük nevelő - oktató munkánkat, minden célki-tűzésünket az előre eltervezettek alapján valósítottuk meg. Ennek részleteit a 3 havonta esedékes kötelező jelentések (PEJ, EPEJ) tartalmazzák.
A projektben foglalkoztatott osztályok és választott kompetenciaterületek rendszerezése
Osztály |
Létszám |
Kompetencia-terület |
Modul időtartam |
Státusz |
1. a |
25 fő |
szociális, életviteli és környezeti kompetencia |
C - 18 modul |
kezdő |
1. b |
26 fő |
szövegértés-szövegalkotás |
A - a teljes tanév óraszáma |
kezdő |
5. a |
18 fő |
idegennyelvi kompetencia |
A - 5 modul, 24 tanóra |
kezdő |
5. a |
21 fő |
matematika-logika |
A - a teljes tanév óraszáma |
kezdő |
5. b |
21 fő |
életpálya-építés |
A - 18 modul, 32 tanóra |
kezdő |
7. a |
13 fő |
szövegértés-szövegalkotás, médiaismeret |
C -15 modul, 30 tanóra |
kezdő |
Összesen: |
124 fő |
6 program csoport (5 osztályban) 29,52% |
Szociális, életviteli és környezeti kompetencia 1. évfolyam - C modul
Az első évfolyamon a következő témákat dolgoztuk fel:
- Jelképek
- Találkozások
- Otthon
- Mesék
- Terek
- Gondolataink
A témák érdekesek voltak, közel álltak a tanulókhoz. A gyerekek élvezték a foglalkozásokat, jól érezték magukat közben. Szívesen dolgoztak együtt, mindenki mindenkivel gond nélkül együttműködött. Az időkeretet kezdetben nagyon nehéz volt tartani, mert a szervezések, a csoportalakítások és a feladatok váltása rengeteg időt igényelt. Később ez már könnyedén ment.
Mivel szabadidőben szerveztem a foglalkozásokat, törekedtem arra, hogy amelyik tevékenységet a tanulók örömmel végezték, azokra több időt hagyjak.
Eredménymérésre, felmérésre nem került sor a tanév végén. Ezt a terület sajtossága nem is indokolja. A csoportos tanulást, a közös feladatmegoldásokat a magyar tantárgynál is alkalmaztam, és nagyon szerették a gyerekek.
A kooperatív technikák nagyban segítették a gyengébbeket.
A következő tanévben örömmel folytatom majd a megkezdett munkát.
Vajgerné Bőhm Erika tanító - osztályfőnök
Szövegértés-szövegalkotás kompetencia 1. évfolyam - A modul
A kompetenciaterület fejlesztési feladatait a program nem tanévben, hanem folyamatban jelöli meg. Ezért nem kell, hogy minden kisgyerek egyszerre és egyidőben teljesítse az előírt feladatokat.
Jellemzői:
- Cselekvéses tanulás mozgásos játékokon keresztül
- Megnyújtott alapozó szakasz, hosszan tartó rá-készülés a tanulásra
- Saját fejlődési ütem
- Késleltetett írástanítás
- Nagyfokú tanítói szabadság
- Elemi szintű anyanyelvi ismeretek, nem pedig le-író nyelvtani szabályok tanítása
- Kooperatív technikák alkalmazása
Számomra új és érdekes volt, hogy játékosan mennyi mindent lehet tudatosan fejleszteni. Tetszett, hogy a program a tanítóra bízta, milyen ütemben halad az írástanítással. Ezeknek köszönhetően a lemorzsolódás megelőzhető, a később érő és nehezebben induló kisgyerekeknél is lehet sikerélményről beszélni.
Mivel a fejlesztés várható eredménye a 4. tanév végére tehető, az első évfolyamon az olvasás-szövegértés tudásszintjét mérő feladatlapok -a program alapvető pedagógiai elveiből adódóan- nem készültek.
A jövő tanévben lelkesen folytatom a megkezdett munkát tanítványaimmal.
Kontóné Egri Julianna tanító - osztályfőnök
Idegen nyelvi kompetencia 5. évfolyam - A modul
Ebben a tanévben két kreatív kommunikációt, (10 óra) két projektet, (9 óra) és egy mesemondókát, (5 óra) dolgoztunk fel.
A következő területeket fejlesztettük:
- Olvasási készség, kiejtés
- Térképolvasás
- A megtanult szókincs írott formájának elmélyítése
- Rajz, érzékelés
- Asszociációs készség, fantázia, kreativitás
- Kategorizálás, értékelés
- Memória, testbeszéd, mimika
- Leírás-jellemzés készítése
- Hallás, dalokon keresztül
Idő hiányában több feladatot nem, vagy csak részben tudtunk megoldani. Sok tanári segítségre volt szükség, mert a gyerekek szókincse, nyelvtani ismeretei még nagyon szegényesek 5. osztályban.
A sok mozgásos feladat, vágás, ragasztás, tervezés nagyon lekötötte őket, a 45 perc gyorsan elrepült. A feladatok ötletesek voltak, de tanári segítség nélkül a gyerekek nagyon keveset tudtak megoldani.
A gyengébb képességű tanulóknak is volt sikerélményük, mert a modulok lehetőséget adtak arra, hogy csoportmunkában, közösen készítsenek, tervezzenek meg valamit.
Konkrét mérésre nem került sor, ez nem szerepelt a modulban, viszont minden óra végén egy önértékelő lapot töltöttek ki a gyerekek.
Jövő tanévben szintén ezzel a csoporttal folytatom a munkát.
Baricza Valéria - angolnyelv szakos tanár
Matematika-logika kompetencia 5. évfolyam - A modul
A modulok megvalósítása a kooperatív tanulás-szervezésre épült. A tanulókat kis csoportokra osztottam, melyek képességeiket tekintve vegyesek.
Fontos volt, hogy munkájukban érvényesüljön a négy alapelv:
- építő egymásrautaltság
- egyéni felelősség
- egyenlő részvétel
- párhuzamos interakció.
Év elején a csoportalakítás nehéz volt számomra, mert a gyerekek korábban egyáltalán nem ismerték ezt a munkaformát. Ez nagyon sok időt vett el az órai feladatokból, a modulok megvalósításából, így a központilag kiadott modulleírásból válogatnom kellett. De megérte, mert év végére már nem jelentett gondot a csoportmunka.
Problémát okozott viszont egy idő után a vegyes csoportban való munkavégzés. Ezen segített a Differenciált tanulásszervezés kooperatív módszerekkel című tanfolyam. A gyakorlat során a modul-leírás már csak támpont lett a munkámhoz, a módszerek elsajátítása után már önállóan is tudtam alkalmazni.
Központi felmérés nem volt az év során. A témák után kevés ellenőrző feladatsort találtam, ezért gyakran szóban értékeltem a tanulók egyéni és csoportmunkáját.
A következő tanévben folytatódik ebben az osztályban a matematika A modul.
Horváthné Boros Teréz - matematika szakos tanár
Életpálya-építés kompetencia 5. évfolyam - A modul
A tanévben végzett munkát eredményesnek ítélem.
- A tanulók csoportélményekben szerezhettek tapasztalatokat belső igényeik, vágyaik, konfliktusaik kifejezésére.
- Ismereteket szerezhettek szűkebb (család) és tágabb (lakóhely) környezetük életéről, munkáról.
- Tapasztalatokat gyűjthettek a kísérletek, tudományos megfigyelések során végzett tevékenységek feltételeiről, szabályairól.
- Bővíthették ismereteiket az életmód és a környezetre gyakorolt hatás összefüggéseiről.
- Elmélyíthették információikat a történelmi jelenségek változásairól, és azok hatásairól az egyes emberek életére.
- Megismerhettek történelmi és kortárs személyiségeket, cselekedeteik, magatartásuk alapján kereshettek olyan tulajdonságokat bennük, amivel azonosulni tudnak, illetve olyanokat, amelyekkel nem.
- Gyakorolhatták az életkoruknak megfelelő tanulási módszereket.
Ezen a kompetenciaterületen nincsenek mérések. A legtöbb modul végén igazlátó lapot töltenek ki a tanulók. Az igazlátó lapok segítenek a reális énkép kialakításában.
A 2007-2008-as tanévben a 6. b osztályként folytatódik tovább a kompetenciaterület oktatása.
Kálmán Katalin - történelem szakos tanár
Szövegértés-szövegalkotás kompetencia - Médiaismeret kompetencia 7. évfolyam - C modul
A Médiaismeret kompetenciaterület legfőbb feladata a verbális és képi világ összehasonlítása és összekapcsolása.
Ugyanilyen fontos terület a szöveggel és képpel való tevékenység során az információkeresés képessé-gének fejlesztése. A megadott megfigyelések után szinte mindig volt mód a tanultak alkotó módon való felhasználására is, önálló munkák létrehozására.
A tananyag újszerűsége, modernsége már önmagában is erős motiváltságot eredményezett, s az ehhez kapcsolódó játékosság még feledhetetlenebbé tette délutáni összejöveteleinket.
Néhány nagyon sikeresnek tartott modul:
- műsorújságok megfigyelése, majd saját műsorújság szerkesztése
- címlapfotók elemzése, címlap tervezése
- filmplakátok megfigyelése, elemzése, művészi értékeik megkeresése, a manipulatív eszközök megtalálása
- a reklám világa, a befolyásolás eszközei
- képsorozattal egy történet elmondása, saját fotókkal saját történet alkotása
- irodalmi szövegek képpé formálása
- interjúk elemzése és készítése
- a hírműsorok szerkezete, a befolyásolási technikái
A C modul egyik legtetszetősebb sajátossága, hogy központi mérés nem lévén kötöttség, értéke-lés nélkül lehet a gyerekeket fejleszteni.
Kónyi-Kiss Lászlóné Koncsag Gabriella - magyar, könyvtár szakos tanár
Zárszó helyett
A kompetencia alapú oktatás bevezetése igen pozitív hatást fejtett ki iskolánk oktató-nevelő munkájára.
A program indításakor a tantestület negyede 120 órás továbbképzésen (szakmai, módszertani, számítástechnikai) vett részt. A rendszeres, heti belső továbbképzéseket megbeszélte a csoport az eredményeket, a problémákat, összegezte a tapasztaltakat.
Bemutató órákon, nyíltórákon minden érdeklődő kolléga és szülő megismerhette a programban részt vevő pedagógusok által alkalmazott tanítási módszereket, eszközöket.
Eszközparkunk a legmodernebb számítástech-nikai berendezéssel bővült. Interaktív táblát és projektort, hordozható számítógépet kaptunk.
Az eszközök kezelését a tantestület egésze megismerte a 20 órás belső számítástechnikai továbbképzésen.
A programban résztvevő tanulók mindannyian lelkesen dolgoztak a tanórákon és a tanórán kívüli foglalkozásokon. Élvezték a csoportmunkát, az állandó tevékenykedtetést, sokat fejlődött egymás iránti felelősségérzetük és kritikai készségük, örömmel végezték a tanulást.
Az érdeklődő szülők is elismeréssel nyilatkoztak a kompetencia alapú oktatásról, a nevelők és a gyerekek tevékenységéről.
Sokan látogatták a nyílt órákat, bemutató foglalkozásokat. Rendszeresen nyomon követték honlapunkon a megjelent fotókat, információkat.
Iskolánk partnerkapcsolata is számottevően bővült az elmúlt tanévben.
Szoros, eredményes munkakapcsolatot alakítottunk ki a Napsugár Óvoda, a Rákóczi Általános Iskola és a Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola dolgozóival. Náluk szintén idén került bevezetésre a projekt.
Látogattuk egymás óráit, szakmai bemutatóit. Segítséget kértünk és kaptunk néhány TIOK- intézménytől, pedagógiai intézettől és szaktanácsa-dótól.
Nagyon örültünk annak, hogy - munkánkat megismerve - a város és a környező falvak intézményei is nagy érdeklődést mutatnak a program iránt.
Móder Józsefné igazgató
Projekt keretében beszerzések, fejlesztések
Jelentős IKT- eszközfejlesztés történt a program végrehajtása során.
Interaktív eszközök, mobil és fixen szerelt digitális táblák, tanári laptopok, asztali számítógépek, projektorok, tankönyvek, szöveggyűjtemények, munkafüzetek, demonstrációs segédletek, egyéb segédanyagok, applikációk beszerzésére került sor.
Képzés, mentorálás
A projekt során rendszeresek a belső továbbképzések a kezdő és követő pedagógusok részére. Mindennapos egymás óráinak hospitálása. Kiadásra került a programcsomagok tartalma cd sorozaton.
Számos alkalommal látogattunk alternatív módszereket alkalmazó iskolákba. Folyamatos és szoros a kapcsolat a követő pedagógusok belső mentorálása során.
Esélyegyenlőségi szempontok
Az osztályok, csoportok minden tanulója válogatás nélkül, azonos eséllyel részese a projektnek. A korszerű tananyagtartalmak és technikák megjelenésével csökkennek a családi háttérből adódó hátrányok, több idő jut egyéni fejlesztésre, képességfejlesztésre.
A korszerű taneszközök, interaktív és digitális eszközök számának növelése, ezen eszközök hozzáférhetőségének biztosítása minden tanulónk számára esélyegyenlőséget biztosít.
Az eszköztárból egyéb szakembereink - bejáró gyógypedagógus, logopédus, fejlesztő pedagógusok - felelősen és célirányosan válogathatnak fejlesztő munkájukban. Jól működő könyvtárunkban a könyvtárpedagógus segítséget tud adni azoknak a tanulóknak, akik odahaza nem rendelkeznek számítógéppel, internet-elérhetőséggel. Több idő jut egyéni fejlesztésre, képességfejlesztésre.
A projekt nyilvánosságának biztosítása
- Hirdetőtáblákat helyeztünk el az iskola bejáratánál.
- Tanévzáró konferenciát tartottunk
- A HEFOP 3.1.3 kompetencia alapú oktatás bevezetésének tapasztalatai iskolánkban címmel kiadványt jelentettünk meg 2007 tavaszán
- DVD filmet jelentettünk meg a program zárásaként 2008. májusában a HEFOP 3.1.3 Kompetencia alapú oktatás a Munkácsy Mihály Általános Iskolában 2006-2008 címmel.
- A 2007-2008-as, majd a 2008-2009-es tanév kezdetekor is 1 napos továbbképzés keretében pedagógusainkat felkészítettük az alkalmazandó technikai eszközök használatára.
- Számos bemutató órát tartottunk a szülők és más általános iskolai kollégák részére.
- MiniCD-t adtunk ki az iskolanyitogató-óvodás foglalkozások alkalmával, bemutatva ezáltal a programot, munkánkat.
- Rendszeresen tájékoztattuk a tantestületet és a szülői munkaközösséget, szülőket a projekt helyzetéről.
- Az iskoláról készült tájékoztató anyagokban is szerepelt tájékoztató a projektről.
- A bemutató órákra és a záró rendezvényünkre meghívtuk a város és a térség más iskolái mellett partnereinket, fenntartónkat és a médiát.
- Rendszeresen a helyi sajtón keresztül tájékoztattuk a város lakosságát a projekt állapotáról. Számos hír jelent meg iskolánkról a projekt kapcsán az írott és digitális a médiában, a Városi Televízióban.
- Honlapunkon keresztül önálló oldalon, folyamatos tájékoztatást nyújtunk a projekttel kapcsolatos munkánkról, eseményekről.
Pályázatkiíró:
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Cím: 1133 Budapest, Pozsonyi út 56.
Tel: +36 1 237-4400
Fax: +36 1 239-52-77
E-mail: nfu@meh.hu
Infovonal: 06 40 638-638
www.nfu.hu
Közreműködő szervezet:
Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelõ Igazgatósága
1055 Budapest, Bihari János u. 5.
Telefon: 1/301-3200
www.okmt.hu
Irányító Hatóság:
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Humán Erőforrás Programok Irányító Hatósága
Cím: 1133 Budapest, Pozsonyi út 56.
Tel: +36 1 237-4400
Fax: +36 1 239-52-77
E-mail: nfu@meh.hu
Infovonal: 06 40 638-638
www.nfu.hu